Acasa | Atelier |
Montaj decodor si sunet in locomotiva CFR 060 EA, AF Models ( ACME )
Montarea unui decodor si a unui modul de sunet este o operatie care se poate face cu un pic de rabdare si indemanare chiar si de catre incepatori. Pentru inceput trebuie demontata locomotiva, dupa demontarea carcasei se vor desface suruburile ( sagetile verzi ) si se vor dezlipi firele ( sagetile rosii ) pentru a avea acces la circuitul imprimat al locomotivei (1). In locasul pentru difuzor prevazut din fabrica se poate monta fara probleme un difuzor DLS 18F ( cu diametrul de 18 mm ), acesta nu are nevoie de cutie de rezonanta deoarece circuitul imprimat are rol de panou acustic, difuzorul intra prin presare in locasul prevazut, fixarea acestuia cu doua puncte de silicon este suficienta (2). In cazul montarii altui difuzor trebuie acordata mare atentie sa nu existe spatii pe langa difuzor pentru a evita "scurt-circuitul" acustic ( acestea se pot inchide cu silicon ).
Am folosit un modul de sunet Dietz microXs ( in acest modul am incarcat sunetul de la locomotiva Br 155 DR deoarece sunetul original pentru 060 EA inca nu este disponibil ) pe care l-am montat pe circuitul imprimat cu banda dublu adeziva in spatiul ramas liber deasupra motorului, si un decodor TAMS LDG 33. Deoarece decodorul este prevazut doar cu puncte de lipire pentru interfata SUSI am taiat mufa de pe modul si am cositorit firele direct pe decodor. Deoarece firele de legatura de la Decodor erau mult prea lungi fata de necesar am scurtat aceste fire la minimul necesar, apoi am montat decodorul in spatiul prevazut de producator. Dupa montarea mai multor decodoare cu sunet am modificat modul de montaj, astfel : pentru inceput am lipit firele de la interfata SUSI, apoi am montat decodorul direct pe circuitul imprimat cu banda dublu adeziva, dupa aceea am scurtat firele de legatura la minimul necesar. Am marcat cu sageti rosii noul traseu pentru firele SUSI (7). In final am dezlipit banda de mascare a grilajului de racire dinspre difuzor pentru circulatia libera a sunetului din interior (9).
In final a fost necesara schimbarea condensatorului C1 cu unul de valoarea 0.1uF (asa cum era marcat pe cicuitul imprimat) (8) deoarece functionarea rulajul locomotivei se facea cu salturi, dupa demontarea acestuia am avut surpriza sa constat ca valoarea acestuia era de 3.3 uF ( de 33 ori mai mare ! ). In cazul tuturor decodoarelor cu compensare de sarcina este important ca acest condensator de deparazitare sa fie de valorea recomandata, o valoare mai mare perturba buna functionare a circuitelor electronice din decodor responsabile de compensarea de sarcina ( daca nu este activata compensarea de sarcina atunci nu are nicio importanta ).
Actionare separata a farurilor centrale Pentru actionarea separata a farurilor centrale trebuiesc facute mici modificari in circuitul electric al locomotivei. Pentru inceput am intrerupt circuitele in locurile marcate cu sageata (10). Am facut conexiunile cu sarma subtire (sageti verzi) si am montat cate o rezistenta de 1 KOhm in serie cu LED-urile (sageti rosii), am setat jumperii SW1 si SW3 pentru iluminare fara far central (sageti galbene) (11). Am legat iesirile AUX3 si AUX4 ale decodorului la punctele de pe circuitul imprimat corespunzatoare, AUX 3 l-am legat cu o sarma scurta iar pentru AUX4 am utilizat o sarma subtire pe traseul indicat (12).
In final ramane setarea decodorului pentru ca farurile centrale sa fie actionate de tasta F5, in functie de directia de mers. In cazul in care au fost legate invers AUX 3 si AUX 4 atunci se vor inversa valorile din CV 55 si CV 56.
CV Nr. Value Explicatii
CV 35 0 Dezactivare functia F1 pt. AUX 3
CV 36 0 Dezactivare functia F2 pt. AUX 4
CV 39 12 Activare F5 pentru AUX 3 si AUX 4
CV 55 1 Dezactivare AUX3 la mers inapoi
CV 56 2 Dezactivare AUX4 la mers inainte
© hgd.ro 2010