Acasa

Atelier

Montaj decodor in locomotiva E11 Piko

Locomotiva E11 Piko fabricata in anii 70 - 80 este echipata cu 2 motoare si lumini alb/rosu care schimba cu directia de mers, pentru motarea unui decodor digital sunt necesare cateva modificari. Deoarece vechile becuri au un consum ridicat de curent ( cca 50 mA fiecare bec) care incarca inutil iesirile de lumini ale decodorului se impune modificarea circuitului. Pentru a reduce consumul de curent in locul vechilor becuri am montat LED-uri, in locas se potrivesc perfect LED-uri de 5 mm diametru. Am ales LED-uri cu luminozitate mare, warm white ( alb cald ) si rosu, acestea lumineaza suficient de puternic la un curent de 10 mA, astfel am redus consumul pe iesirea de lumini de la 100 mA la 20 mA. Am utilizat schema de conexiuni de aici, deoarece am utilizat doar un LED am marit valoarea rezistentei la 1.5 KOhm.

Din fabricatie pe fiecare boghiu era montat un condensator de deparazitare direct pe lamelele colectoare de curent, acesta a trebuit mutat pe contactele motorului, in caz contrar ar fi impiedicat functionarea intregului sistem digital. Am creeat spatiu pentru decodor prin eliminarea a 2 placute metalice din balastul locomotivei, pentru a elimina vibratia placilor din balast am lipit restul placilor intre ele cu banda dublu adeziva. In spatiul creeat am montat o placa de circuit imprimat unde am lipit toate cablurile si o mufa pentru instalatia de iluminat, pe aceeasi placuta am montat si bobinele de deparazitare ( am inlocuit vechile bobine cu unele de dimensiuni mai reduse ). Pentru simplificare conectorul pentru lumini se poate roti cu 180o in cazul in care nu sunt conforme cu directia de mers sa se poata schimba usor, fara a mai urmari care este polaritatea corecta a motoarelor.

Deoarece motoarele sunt model vechi am folosit un decodor ( TAMS LDG 7 ) model mai vechi, care lucreaza la frecvente joase ( intre 30 Hz...2 KHz ) pe care l-am setat la 125 Hz frecventa potrivita pentru aceste motoare, decodorul nu are compensare de sarcina, dar aceasta oricum nu ar fi fost functionala la aceste motoare. Motoarele sunt legate in paralel, curentul consumat de acestea este sub curentul maxim admis pe iesirea de motor ( in cazul acestui decodor curentul maxim este de 1 A ). Pentru economie de spatiu nu am folosit mufa pentru decodor, am utilizat schema de conexiuni de aici

In ultimele doua fotografii se pot vedea luminile in functiune, ultimul pas a fost setarea CV-urilo decodorului, deoarece motoarele sunt fara volanta am utilizat valori mai mari pentru CV 3 si CV 4 pentru a creste inertia locomotivei.


© hgd.ro 2010

magazin trenulete electrice si accesorii