Acasa | Modele |
Locomotivele electrice E69
Linia Murnau - Oberammergau aflata in propietatea companiei private LAG (Lokalbahn Aktien-Gesellschaft) a fost prima cale ferata electrificata din Germania deschisa traficului comercial. Traficul de calatori era realizat cu automotoare electrice iar pentru traficul de marfa au fost comandate in total 5 locomotive. La constructia liniei s-a ales tensiunea de alimentare de 5,5 kV si 16 Hz ( inca nu exista alimentare standardizata pentru caile ferate ). Toate cele 5 locomotive, denumite initial LAG 1...5 erau echipate cu 2 motoare cu tractiune pe fiecare axa, solutie care a ajuns sa fie utilizata pe scara larga doar dupa 20 de ani!
Fiecare dintre aceste locomotive purtau si un nume de fata: „Katharina“ ( LAG1), „Pauline“ (LAG2), „Hermine“ (LAG3), „Johanna“ (LAG4), „Adolphine“ (LAG5).
In anul 1938 DRG a preluat compania privata LAG si impreuna cu ea si cele 5 locomotive electrice care deserveau linia. Desi cele 5 locomotive sunt diferite, toate au primit indicativul E69 deoarece sunt asemanatoare. Intrucat alimentarea acelei linii se facea cu 5,5 kV niciuna dintre locomotive nu a putut parasi acea cale ferata pana in anul 1955 cand au fost modernizate locomotivele LAG 2...5 deoarece alimentarea liniei a fost transformata pe 15 kV, conform cu standardul german. Dupa modernizare locomotivele E69 02 si E69 04 au fost vopsite verde, iar E69 03 si E69 05 au fost vopsite rosu, locomotivele E69 04 si E69 05 au fost folosite in principal la trenuri de marfa, iar E 69 02 si E69 03 la manevra. Aceste locomotive au fost retrase din circulatie in perioada 1977 - 1982, la acel moment E 69 02 fiind cea mai veche locomotiva aflata in exploatare, aceasta a parcurs in serviciu peste 2.000.000 km. Datorita faptului ca aceste locomotive au fost foarte indragite, toate cele 5 locomotive au fost pastrate in diferite muzee, E69 05 se afla in stare de functionare, este folosita ocazional pentru trenuri speciale.
Caracteristici tehnice
  | E69 01 | E69 02 | E69 03 | E69 04 | E69 05 |
Formula axelor | B | B | B | B | B |
Data intrarii in serviciu | 1906 | 1909 | 1912 | 1922 | 1930 |
Putere maxima | 206 kW | 352 kW | 352 kW | 268 kW | 605 kW |
Putere nominala | 160 kW | 306 kW | 306 kW | 237 kW | 565 kW |
Forta de tractiune | 54 kN | 82 kN | 82 kN | 69 kN | 93 kN |
Viteza max | 50 km/h | 50 km/h | 50 km/h | 50 km/h | 50 km/h |
Greutate | 23,5 t | 25,5 t | 25,5 t | 25,6 t | 32 t |
Lungime | 7,50 m | 7,35 m | 7,35 m | 7,75 m | 8,70 m |
Nr. motoare | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Greutatea pe osie | 11,8 t | 12,8 t | 12,8 t | 12,8 t | 16 t |
Sistem | 5,5 kV 16 2/3 Hz | 5,5 kV 16 2/3 Hz * | 5,5 kV 16 2/3 Hz * | 5,5 kV 16 2/3 Hz * | 5,5 kV 16 2/3 Hz * |
*din 1955 - 15 kV, 16 2/3 Hz
Cateva site-uri cu informatii si fotografii interesante [1] [2]
Un test comparativ efectuat de revista MIBA
Locomotiva E69 003 (169 003-1), Brawa, scara HO
In decursul timpului diferiti fabricanti au oferit modele mai mult sau mai putin reusite ale unor locomotive E 69, cel mai cunoscut in Romania fiind E 69 05 produs de Piko. Azi doar firma Brawa mai ofera un model de E 69 03, in varianta de epoca III (B43080) si epoca IV (B0224), versiunea de epoca II (B0222) nu mai este disponibila. Modelul Brawa este realizat din metal, cu multe detalii din plastic atasate. Motorul este cu volanta, transmisia prin roti dintate metalice. Preluarea de curent se face printr-o lamela colectoare si prin sasiul metalic al locomotivei. Lumini cu becuri albe (B0222 si B0224 ) sau cu led-uri warm white (B43080), se schimba cu directia de mers. Mufa NEM 652 ( B0222 si B0224 ) sau MTC 21 (B43080) pentru montarea unui decodor. Spatiul pentru decodor este relativ redus, de aceea este necesar un decodor cu dimensiuni reduse (de ex. un decodor pt. scara N). Locomotiva ruleaza cu viteza redusa corespunzatoare modelului real, transmisia este destul de zgomotoasa. Tampoanele sunt cu arc. In cazul utilizarii in analog este posibila alimentarea prin catenara. Cateva fotografii cu modelul Brawa B0224:
Locomotiva LAG 2, Trix, scara HO Un alt model foarte reusit este cel produs de firma Trix, model disponibil si in varianta Maerklin pentru AC, din pacate acum nu mai este disponibil nici una dintre versiunile fabricate. Si firma Trix a fabricat acest model din metal, este echipat cu lumini cu led-uri galbene, motor cu volanta, mufa NEM 652 pentru montarea unui decodor, spatiul rezervat pentru acesta este deosebit de mic. Locomotiva LAG 2, in versiunea de inmatriculare originala a fost disponibila doar in setul T21254 impreuna cu 2 vagoane de calatori, cateva fotografii cu acest model:
© hgd.ro 2009 - 2010